Startdatum 1 juni 2025
Locatie On demand
Prijs € 245,00 ex. 21% BTW wanneer je je inschrijft vóór 01 februari 2025 (daarna € 269,00 ex. 21% BTW)
Uiterste inschrijfdatum 1 juni 2025
Alleen dan is mogelijk om stressgerelateerde klachten bij cliënten vroegtijdig te herkennen en effectief aan te pakken. Veerkracht, of het vermogen om zich aan te passen aan stressvolle omstandigheden, speelt een cruciale rol in herstelprocessen en het voorkomen van langdurige mentale en fysieke problemen. Daarnaast stelt deze kennis professionals in staat om gerichte interventies te bieden, die niet alleen gericht zijn op het verminderen van stress, maar ook op het versterken van de zelfregulatie en het bevorderen van duurzaam welzijn bij cliënten.
Deze scholing biedt zorgprofessionals een uitgebreide verdieping in het begrijpen en behandelen van stress, met een focus op het bevorderen van veerkracht. Vanuit een biomedisch perspectief worden technieken en strategieën besproken om stress te beheersen en veerkracht te vergroten. Daarnaast wordt er een link gelegd tussen mentaal lijden en hedendaagse stressfactoren, waarbij zelfregulatie en bewuste keuzes centraal staan in het terugdringen van stress. Het herkennen en behandelen van stress- en burn-outklachten via online behandelingen komt aan bod, evenals specifieke coachingstechnieken voor (jonge) mensen met autisme gericht op stressmanagement en weerbaarheid. Cultuursensitieve begeleiding voor niet-westerse cliënten krijgt speciale aandacht, net als de behandeling van stress als gevolg van trauma.
Zeven ervaren sprekers uit wetenschap en praktijk staan garant voor een interessant programma. Deelnemers ontvangen inzichten en praktische handvatten om stress effectief aan te pakken in diverse cliëntgroepen.
Je hebt 30 dagen de tijd om alle videopresentaties on demand te volgen.
Op de hoogte blijven van al onze scholingsactiviteiten? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!
Dit congres is bedoeld voor professionals en leerkrachten op HBO / Universitair werk- en denkniveau, die zich in hun werk richten op begeleiding en behandeling van patiënten en cliënten in relatie tot stress. Denk daarbij aan psychologen, orthopedagogen, jeugdzorgwerkers, maatschappelijk werkers, (sociaal) psychiatrisch verpleegkundigen en gezins- en persoonlijk begeleiders.
Dit congres staat voor 7 uren studiebelasting.
Opening congres door dagvoorzitter Dr. Guido van de Luitgaarden [Euregionaal Congresburo]
Dr. Fabiënne Naber [Universiteit Utrecht en Het Kleine Heldenhuis] - Invloed en herstel vanuit biomedisch perspectief
Prof. Dr. Stephan Claes [Universiteit Leuven] - Mentaal lijden anno 2025
Dr. Joachim Waterschoot [Universiteit Gent] - De rol van zelfregulatie en keuzes maken
Deelsessie 1A Drs. Marleen Derks [Piekerpoli] - Online behandeling van stress
Deelsessie 1B Drs. Birgitta Kox [Autrinsiek] - Coaching van stress en weerbaarheid bij (jonge) mensen met autisme
Deelsessie 2A Simone Kester - Schalke MSc. [FamilySupporters] - Een inclusieve kijk op behandeling van stress en burn-out
Deelsessie 2A Dr. Anne Marsman [Traumanet] - Herstellen van traumatische stress
Guido van de Luitgaarden is opgeleid als sociaal-pedagogisch hulpverlener en werkte in die hoedanigheid onder meer in het sociaal-cultureel werk. Hij was gedurende 16 jaar als senior onderzoeker en docent werkzaam bij Zuyd Hogeschool, lectoraat Sociale Integratie. Guido promoveerde aan de University of Salford (VK) op een proefschrift over oordeels- en besluitvorming bij vermoedens van kindermishandeling. Sinds 2006 is hij verbonden aan het Euregionaal Congresburo en het Centrum voor Educatie en Supervisie. Daarnaast is hij echtgenoot en (pleeg)vader.
Fabiënne Naber is als wetenschapper aangesteld bij het UMC-Utrecht afdeling Psychiatrie en werkzaam bij Autimaat (gespecialiseerde GGZ voor ASS) en het Kleine Heldenhuis (gespecialiseerde GGZ voor prematuur- en dysmatuur geboren kinderen).
Stress beïnvloedt ons lichaam en brein door het vrijgeven van hormonen die ons alert maken, maar als die stress langdurig aanhoudt, kan dit ons immuunsysteem verzwakken en ons mentaal uitputten. Om hiervan te herstellen, kunnen technieken zoals diepe ademhaling, meditatie en mindfulness helpen ons lichaam en geest te kalmeren. Onze veerkracht, of hoe goed we omgaan met stress, kan versterkt worden door gezonde gewoontes zoals goed eten, voldoende bewegen en steun van anderen. Ook medicijnen en supplementen kunnen soms helpen om beter met stress om te gaan. Een goede aanpak tegen stress houdt rekening met zowel onze lichamelijke als mentale gezondheid.
Stephan Claes is hoogleraar Psychiatrie aan de KU Leuven en psychiater aan het Universitair Psychiatrisch Centrum (UPC) KU Leuven. Hij is voorzitter van de onderzoeksgroep Psychiatrie en onderzoeker in de Mind Body-onderzoeksgroep, die stress als centraal thema heeft. Stephan richt zich in zijn onderzoek op de neurobiologische mechanismen van stress en hoe deze bijdragen aan psychiatrische aandoeningen zoals depressie en angststoornissen. Daarnaast speelt hij een actieve rol in de ontwikkeling van innovatieve behandelingsmethoden om de impact van stressgerelateerde psychische problemen te verminderen.
Mentaal lijden is een fenomeen dat de afgelopen jaren steeds meer aandacht heeft gekregen, mede door de toenemende druk en complexiteit van het leven in deze tijd. In onze moderne samenleving, waar snelheid, prestaties en perfectie vaak de norm zijn, voelen veel mensen zich overweldigd en niet in staat om aan de hoge verwachtingen te voldoen. Deze constante druk om altijd 'aan' te staan en het gevoel nooit genoeg te zijn, dragen bij aan gevoelens van angst, stress en depressie. De rol van sociale media versterkt dit beeld vaak nog verder, doordat we ons voortdurend vergelijken met anderen en streven naar een onrealistisch ideaalbeeld. Deze presentatie onderzoekt hoe de veranderende eisen van onze tijd bijdragen aan mentaal lijden en hoe we ons beter kunnen wapenen tegen deze uitdagingen.
Joachim Waterschoot is een onderzoeker aan de Universiteit Gent, verbonden aan de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, binnen het departement Ontwikkelings-, Persoonlijkheids- en Sociale Psychologie. Zijn werk richt zich op de studie van menselijke ontwikkeling en persoonlijkheid in sociale contexten. Hij combineert zijn expertise in psychologie om inzichten te bieden in de interacties tussen individuele kenmerken en sociale omgevingen.
Stress ontstaat vaak wanneer er een discrepantie is tussen de eisen van de situatie en de middelen die we denken te hebben om hiermee om te gaan, vooral bij het maken van belangrijke keuzes. Volgens de Zelf-Determinatie Theorie speelt het vervullen van de psychologische basisbehoeften aan autonomie, verbondenheid en competentie een cruciale rol in hoe we deze stress ervaren en verwerken. Wanneer deze behoeften niet worden vervuld, kan het gevoel van controle over onze keuzes verminderen, wat de stress verhoogt. Echter, onze veerkracht, of het vermogen om terug te veren na stressvolle situaties, hangt sterk af van hoe goed deze basisbehoeften ondersteund worden. Het ontwikkelen van veerkracht is mogelijk door een omgeving te creëren die autonomie bevordert, sociale steun biedt en kansen geeft om competenties te versterken.
Birgitta Kox is GZ-psycholoog en orthopedagoog-generalist. Zij is gespecialiseerd in autismespectrumstoornissen en is jarenlang werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg en als consulent bij het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE).
Coaching van stress en weerbaarheid bij (jonge) mensen met autisme vraagt om een gerichte en sensitieve aanpak, waarbij rekening wordt gehouden met hun specifieke behoeften en manier van informatieverwerking. Mensen met autisme ervaren vaak een verhoogde gevoeligheid voor prikkels en veranderingen, wat hun stressniveau snel kan doen oplopen. Het is essentieel om hen te begeleiden in het ontwikkelen van strategieën die hen helpen om stressvolle situaties beter te begrijpen en te beheersen. Deze coaching richt zich op het versterken van hun zelfinzicht, het aanleren van praktische vaardigheden zoals ademhalingstechnieken en het creëren van voorspelbare routines om rust en structuur te bieden. Door op een respectvolle en empathische manier in te spelen op hun unieke uitdagingen, kan deze aanpak hun veerkracht vergroten en hun vermogen om met stress om te gaan versterken, zodat zij zich zelfverzekerder en beter voorbereid voelen in hun dagelijks leven.
Marleen Derks heeft haar eigen praktijk als psycholoog en is actief als supervisor, trainer en spreker. Zij schreef in 2015 "Nooit meer piekeren", dat inmiddels toe is aan de vijfde druk. Naar aanleiding van dit boek opende Marleen in 2015 de eerste Piekerpoli wat uitgegroeid is tot een landelijk netwerk van samenwerkende psychologen en therapeuten. In 2024 verscheen haar tweede boek "Eten zonder bodem" over emotie eten.
Het herkennen van stress- en burn-outklachten begint vaak met zowel fysieke als emotionele signalen, zoals vermoeidheid en verhoogde prikkelbaarheid. Inzicht in de oorzaken, zoals overmatige werkdruk of langdurige overbelasting, is van cruciaal belang voor een effectief herstelproces. Online behandeling biedt hierin een flexibele oplossing, door middel van coaching en therapie gericht op het ontwikkelen van veerkracht en effectieve copingstrategieën. Dit stelt cliënten in staat om in hun eigen tempo en vanuit hun vertrouwde omgeving aan herstel te werken. Marleen Derks deelt niet alleen haar kennis, maar illustreert in haar praktijk ook hoe zij online behandelingen toepast, ondersteund door relevante casuïstiek.
Simone Kester-Schalke is psycholoog in opleiding tot GZ-psycholoog en EMDR Practitioner. Ze behandelt complex trauma bij jeugdigen en volwassenen met zeer uiteenlopende achtergronden.
Om behandeling van stress en burn-out klachten te laten slagen, is het van belang eerst goed naar een cliënt te kijken en te luisteren. Wie er tegenover je zit en hoe de leefsituatie van iemand is, geeft niet alleen informatie over bijvoorbeeld veranderbaarheid, maar ook over hoe een behandeling goed aan kan sluiten. Zijn er specifieke persoonskenmerken, bijzonderheden binnen een cultuur waarin iemand is opgegroeid of omstandigheden binnen een familie of gezinssituatie die van invloed zijn op de klachten en dus ook op de mogelijkheden om veerkracht te vergroten? Enkele voorbeelden van factoren die van belang zijn om als behandelaar in oogschouw te nemen zijn; intelligentie (bijv. LVB) en sociaal economische status, genderidentiteit of een subculturen, niet-westerse cultuur en discriminatie of migratiestress, familieleden met (psychiatrische) problematiek, intergenerationeel trauma of andere stressoren binnen de leefsituatie. Door een holistische benadering en aanpassingen in de behandeling, die rekening houdt met zowel de persoonlijke als culturele context, kan de zorg effectiever en inclusiever worden gemaakt. Het betrekken van familie, maar bijvoorbeeld ook het organiseren van passende begeleiding vanuit de WMO of lotgenotencontact via een belangenorganisatie in de behandeling kan soms noodzakelijk zijn om duurzame resultaten te bereiken.
Anne Marsman is psycholoog, initiatiefnemer en hoofdredacteur van het online platform Traumanet.nl en gepromoveerd op onderzoek naar de lange termijn impact van ingrijpende jeugdervaringen. Ze verzorgt regelmatig lezingen en (bij)scholingen rondom trauma en heling.
Trauma betekent wond of verwonding, en die kan zowel lichamelijk als psychisch zijn. Een psychische verwonding, ook wel psychotrauma genoemd, kan onder andere het gevolg zijn van één of meerdere ingrijpende gebeurtenissen. Trauma kan daarnaast ook ontstaan door langdurige stressvolle omstandigheden en het gebrek aan fysieke of emotionele veiligheid. In deze presentatie zal Anne Marsman stilstaan bij het ontstaan van trauma en traumatische stress en uitleggen hoe dit tot een breed scala aan mentale maar ook fysieke klachten kan leiden. Ze zal daarnaast ook ingaan op hoe het ontregelde zenuwstelsel weer te reguleren en het belang van co-regulatie en een lichaamsgerichte aanpak in dit proces. Anne zal professionals tenslotte concrete handvatten bieden om deze inzichten effectief toe te passen in hun werk met getraumatiseerde cliënten.
Guus is opgeleid als jeugdhulpverlener en studeerde Comparative European Social Studies aan de University of North London. Op de werkvloer lag zijn hart bij het systemisch werken met (LVB-) jongeren met bijkomende psychiatrische problematiek. Hij werkte regelmatig voor het consulententeam (het huidige CCE) en heeft meer dan 20 jaar ervaring in leidinggevende- en beleidsfuncties. Hij was onder andere manager, projectleider en directeur van een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Sinds 2006 is hij verbonden aan het Euregionaal Congresburo en het Centrum voor Educatie en Supervisie. Guus is getrouwd, vader van twee kinderen en trotse grootvader van drie kleinkinderen.
Accreditatie is aangevraagd bij:
* LET OP: Toegekende punten van AbSG / KNMG-GAIA voor artsen gelden uitsluitend voor deelname aan de live-versie van dit congres en NIET voor de online versie.
De prijs voor deelname aan deze dag is € 245,00 ex. 21% BTW wanneer je je inschrijft vóór 01 februari 2025 (daarna € 269,00 ex. 21% BTW) en inclusief:
Ben of word je abonnee van de gratis nieuwsbrief van Blik op Hulp, dan ontvang je € 10,00 korting op het vroegboektarief en neem je deel voor € 235,00 (ex. 21% BTW). Je dient je dan wel aan te melden met het e-mail adres waarop je ook de nieuwsbrief van Blik op Hulp ontvangt.
Als je ervoor kiest om direct online te betalen, dan krijg je € 5,00 (extra) korting op je aanmelding.
Werk je als zelfstandige zonder personeel (zzp-er), dan geldt een prijs van € 180,00 (ex. 21% BTW). Vermeld bij inschrijving je KvK-nummer in het daarvoor bestemde vak. Je kunt alleen gebruik maken van deze korting als je direct online betaalt.
Ben je voltijdstudent aan een HBO- of academische opleiding en heb je geen vast dienstverband en/of een eigen praktijk? Dan betaal je € 100,00 (ex. 21% BTW). Er zijn maximaal 20 studentenplaatsen te vergeven. Je kunt alleen gebruik maken van deze korting als je direct online betaalt.
Wil je deelnemen met een groep van 5 of meer personen, dan kun je gebruik maken van de groepskorting. Op die manier neemt elke vijfde deelnemer van de groep gratis deel. De hoofdaanmelder ontvangt na inschrijving de groepscode en stuurt deze door naar de 4 collega's. Elke collega moet daarna zelf inschrijven onder vermelding van deze code.
Aanmelding verloopt via het online inschrijfformulier en gebeurt op volgorde van aanmelding.
Kun je zelf niet komen? Vertel dan een collega over deze dag!